Mal Klassik transkribieren?

Transkribieren ist wohl das mächtigste Werkzeug, das einem Musiker zur Verfügung steht, auch wenn es nicht so viel benutzt wird, wie es sollte.

„A magical thing happens when you listen to a recording of your favorite player and begin to play along with the record. It’s almost as if an unconscious transformation takes place, an instant instruction through aural osmosis. Simply by sitting by the speakers with your instrument and taking in those sound waves, you can instantly imitate that player’s unique musical style.Ironically though, many of us miss this connection because we have tunnel vision on the music theory. Somewhere along the way, we’ve picked up this mentality that you learn the notes in one place and get the style from another. Chances are you’ve even heard someone describe musical style with words while teaching improvisation: “bend that note, lay back on the time there, ghost those notes, play with a brighter sound, tongue those notes shorter, put some edge on it!” These phrases give you a general target to aim at, but when compared with the actual sound, these verbal descriptions continually fall short of the intended target.“ Weiterlesen bei Jazzadvice.com

Bei einem Spaziergang die vergangenen Tage, fragte ich mich, wieso es unter Klassikern nicht so verbreitet ist, oder wird es überhaupt betrieben? Gedacht- getan.  Wenn man schon einmal einer mittenlastigen 50ger Jahre Aufnahme ihr Geheimnis abgerungen hat, ist es recht leicht, und wenn man den Einstieg in das Transkribieren sucht, ist es ein guter Weg. Hier die Früchte einer unterhaltsamen Viertelstunde.

Lesen
Crusell-Klarinettenquartett, c moll, Allegro molto agitato
oder
Hören